fredag 24 juli 2009

Karin Svensson Smith: Snabbtåg!

Mail till Karin Svensson Smith

Hej Karin Svensson Smith (Mp),

Jag läste i dagens NK (Norrbottens Kuriren) att du och några till prioriterar snabbtåg i södra Sverige före en Norrbotniabana. Tolkar jag artikeln rätt? En Norrbotniabana knyter ihop hela Sverige och även Finland och Ryssland med Europa. En Norrbotniabana innebär inte bara miljömässiga fördelar för Sverige utan även för Finland och Ryssland, men framför allt så innebär en Norrbotniabana goda framtida utvecklingsmöjligheter för norra Sveriges absolut största befolkningskoncentration, fyrkanten Luleå-Piteå-Boden- Älvsbyn i Norrbotten, som idag är avskuren från mellersta och södra Sverige tack vare att den s.k Botniabanans sträckning når bara till södra Västerbotten. En Norrbotniabana innebär skatteintäkter för staten, för regionen Norrbotten, för Västerbotten och för kommunerna inom en yta som nog utgör en tredjedel av landet.

Bästa hälsningar

Svar från Karin

I miljöpartiet vill vi bygga mycket järnväg. Huvudmotivet är att minska klimathotet och det bestämmer i vilken ordning saker ska göras, dvs där mest bil och flyg kan ersättas. Även med obegränsade ekonomiska resurser kan byggen inte pågå överallt samtidigt av praktiska skäl. Men det finns många andra nyttor med järnväg och de ska också tillgodoses enligt vår jvgplan. Läs mer på min hemsida!

Med vänlig hälsning
Karin Svensson Smith riksdagsledamot trafikutskottet (mp)

Nytt mail till Karin

Hej Karin,

Tack för ett snabbt svar. Jag förstår att miljöpartiet är för järnväg och tågtrafik. Men jag tolkar ditt svar som att miljöpartiet inte anser att en Norrbotniabana har hög prioritet. Istället för att frakta gods från industrierna i norr, från Finland, Norge och Ryssland, via järnväg genom Norrboptten och norra Västerbotten, väljer miljöpartiet miljövänlig långtradartrafik genom och även till norra Sverige och föredrar snabbtåg för persontrafik från södra delen av landet ut till Europa.

Bästa hälsningar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar