lördag 24 april 2010
Förunderligt och märkligt 1
I dagens DN, 21000424, definierar Åsa Torstensson (C), infrastrukturminister och Sten Nordin (M), finansborgarråd Stockholms stad, i ett debattinlägg angående landets infrastrtuktur, ett antal så kallade riksangelägenheter när det gäller framtida infrastruktursatsningar i landet. De definieras i ingressen som Förbifart Stockholm, Citybanan i Stockholm, Citytunnelsn i Malmö och bro över Sundsvallsfjärden. Alliansregeringen satsar totalt 482 miljarder kornor på förstärkt infrastruktur i hela landet fram till 2021. Den så kallade Stockholmsöverenskommelsen får 100 miljoner (Förbifart Stockholm, Mälarbanan, Citybanan och Norra länken). I Göteborg satsas 61 miljarder på Västlänken (järnvägstunnel) och Marieholmstunnelsn (vägtunnel). Region Skåne får 19 miljarder (Citytunnel i Malmö. utöver dessa satsas pengar på Södertälja sluss, hamnarna i Gävle, Norrköping och Sundsvall). Allt detta enligt DN och satsningarna definieras som satsningar i HELA landet. Sådana är Aliansregeringens geografikunskaper. För oss som försörjer landet med järnmalm, skogsråvara och elektricitet är inget av de ovan nämnda värda en att betecknas som riksangelägenheter. Det är däremot en egentlig Bothniabana när den blir av. Den järnvägssträckning som nu benämns som Bothniabana sträcker sig bara till Kvarken och borde rätteligen benämnas för Kvarkenbanan - Bothniabana kan den bli den dag dess slutstation är Haparanda.
Etiketter:
Centern,
Miljö,
Norrbotniabana,
Norrbotniabanan,
Norrbotten,
Region,
Regionsfrågan
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar